El David Marín em fa una entrevista pel diari "El Punt Avui"
http://www.elpuntavui.cat/cultura/article/19-cultura/1272228-manipular-es-tan-natural-que-ja-no-ho-veiem.html
EL PUNT AVUI:
RAMONA SOLÉ. ESCRIPTORA, ACABA DE PUBLICAR LA NOVEL·LA ‘INSTINT DE SUPERVIVÈNCIA’
“Manipular és tan natural que ja no ho veiem”
Solé narra en la seva segona novel·la un ‘thirller’ de manipulacions ambientat a la ciutat de Lleida
Després de l’èxit de ‘Quaderns’, es decanta per una intriga de caràcter més psicològic
Ramon Solé (Lleida, 1968) acaba de publicar Instint de supervivència (Llibres del Delicte), segona novel·la negra (fosca, matisa ella) després del seu debut, fa dos anys, amb Quaderns, del mateix segell editorial. Entretant, ha coordinat el recull Assassins de Ponent i ha participat en el llibre de relats fantàstics Bestiari. Mentre a Quaderns la intriga girava entorn de la desaparició d’una escriptora en un petit poble de la plana de Lleida, a Instint de supervivència
 la trama es desplaça a Lleida ciutat i esdevé més psicològica, amb una 
protagonista, la Sòfia, que es veu immersa en un joc fatal de 
manipulacions.
Per què, la manipulació com a tema d’una trama negra?
La primera novel·la, Quaderns,
 tenia lloc en un poble i em feia gràcia parlar de la tafaneria, que pot
 arribar a ser perillosa. Ara parlo de la manipulació, que és una cosa 
que vivim en cada moment, ho portem a la sang: tots manipulem, i tots 
som manipulats. Els pares als fills, els mestres als alumnes... Per això
 he triat una noia que passa per unes circumstàncies econòmiques 
difícils, accepta una oferta en què es troba enmig de dues dones que 
estan lliurant una batalla antiga, en l’origen de la qual hi ha també 
algunes morts. Totes dues intenten manipular-la, altres personatges 
també actuen d’aquesta manera, en un joc de manipulacions encreaudes.
La
 novel·la comença amb l’anunci de la protagonista de la seva intenció de
 suïcidar-se. La manipulació, de fet, és una forma de maltractament?
Ho
 és, i molt. És un maltractament dels que no es veuen. Ho hem integrat 
de manera tan natural a les nostres, que passa desapercebut. Però 
fixa’t: fins i tot en les petites coses del dia a dia en trobem, a la 
feina, a casa, amb els amics, a la botiga. En algun moment del dia algú 
ens voldrà manipular... o ho intentarem nosaltres!
‘Quaderns’ era una novel·la criminal però gairebé sense policia. Aquí tampoc en veiem gaires.
No,
 pràcticament no surt policia. Nomes la Fanny de la primera novel·la, hi
 fa una petita aparició, com una picada d’ullet, però no he volgut 
continuar amb ella. No em centro tant en una investigació, sinó en allò 
que fan i per què ho fan.
L’etiqueta de ‘thriller’ psicològic, la compra?
Potser
 no tan psicològic, però sí el misteri i la foscor de les nostres 
decisions... Saps què passa? Que l’he llegit i rellegit tant just abans 
de publicar-la, que ara mateix estic saturada de la història i no et sé 
dir com és (riu). És difícil definir-la des de dins, les etiquetes, que 
les posi qui vulgui. En tot cas, sí que van en la línia de les novel·les
 en què, en la nostra vida normal, apareixen coses que no són tan 
normals i que poden ser molt dolentes, i que fa que tot pugui sortir 
malament. Més que una novel·la negra, és una novel·la fosca.
Ha passat pel relat, i ara torna  a la novel·la. Hi està més còmoda?
M’agraden
 les dues coses. Com que m’agrada molt explicar histories, no puc parar 
de fer-ho. La novel·la tardo molt, és un procés feixuc, i en canvi en un
 relat puc explicar històries ràpidament. Sempre estic treballant en 
algun. Potser algun dia m’agradaria publicar un recull de relats.


